고립된 존재에 있어서의 마음챙김
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고립된 존재에 있어서의 마음챙김
  • 원선일 예비원무
  • 승인 2020.04.08 00:22
  • 호수 1166
  • 댓글 0
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원불교 마음챙김4
Mind practice in self-isolation

 

어떻게 우리는 서로가 함께 연결되어 있다고 느끼게

할 수 있을 것인가? 많은 사람들이 자신들 혼자 방안에서

오랫동안 선을 하겠다고 시도해 왔다. 이러한 수행은

사회적 고립을 가능하게 했다. 원불교가 나에게 가르친

마음공부는 그 이상이었다. 사사불공(事事佛供)의 정신!

당신의 마음공부가 자신 개인으로부터 시작하지만,

이는 또한 다른 이들을 살피라는 것을 의미한다.

코로나 바이러스가 세계적으로 퍼지는 가운데 우리는 삶의 터전을 잃어버리고 사회가 붕괴되는 비극을 맞이하고 있다. 삶의 터전을 잃은 분들과 그들의 가족을 위해서 그리고 심각한 어려움을 겪는 분들을 위해 기도를 올린다.

나는 현재 뉴질랜드에서 4주간의 국가 봉쇄령이 시작된 첫날에 이 글을 쓰고 있다. 이곳은 다른 나라에 비해 바이러스가 늦게 도달했지만, 바이러스 발생한 숫자가 그다지 높지 않은 상황에서 제재는 일찍 시작됐다. 세계적으로 대략 25억의 인구가 부분적으로 혹은 전체의 제재가 시작된 것으로 보고되고 있다. 이는 전 인류의 약 1/3가량 되는 숫자이다.

이러한 건강에 대한 위기는 향후 우리가 미래 사회 속에서 어떻게 살 것인지에 대한 근본적인 영향을 미치게 할 것이다. 혹은 적어도 이미 해오고 있었던 성장의 일부분에도 속도를 가할 것이다. 개인적으로는, 이것은 온라인을 바탕으로 하는 교육시스템의 증가를 포함한다. 나도 오클랜드 대학으로부터 온라인으로 강의할 수 있게 강의를 재구성해 달라는 요청을 받았다. 현재 나의 아들은 비디오 컨퍼런스 콜로 학교 선생님과 친구들과 만나고 있고, 아내 또한 별도의 컴퓨터로 집에서 일을 하고 있다. 우리 가정은 흔히 말하는 인터넷 카페를 집에서 시작한 것이다.

물론 이러한 응급상황이 결국에는 지나가겠지만, 이 기간에 만들어진 새로운 많은 종류의 습관들이 차후에는 우리 곁에 남게 될 것이다. 우리는 새로운 측면의 관심사를 발견하게 될 것인데 예를 들면, 집에 머물면 안전성과 편리성이 더욱 증대된다는 이유로 더욱 그렇게 하고 싶은 욕구가 생길 것이다.

그런 반면에 우리는 새로운 변화도 맞게 될 것이다. 사람들은 벌써 더 많은 재택근무를 통해 점점 더 고립되기 시작했다. 그리고 이러한 바이러스의 영향이 그 가중치를 더해 가고 있다. 각국의 나라들은 우울증과 분노를 가진 사람들의 확률이 급격하게 증가하고 있고, 이러한 정신적인 문제들이 증대되는 이유는 바로 사람들이 타인으로부터 고립되기 때문에 형성되었다는 증거들이 보여지고 있다.

그렇다면 우울증의 소용돌이는 인간의 조절영역 밖에서 존재하게 될까? 혹은 우리의 기술을 활용해 현재 우리에게 일어나는 문제 해결에 기여할 수 있을까?

몇 년 전, 나는 웹사이트나 스마트폰 같은 기술을 사용해 심리학적인 치료를 전달하는 내용에 관한 주제로 책의 한 부분을 쓴 적이 있었다. 그것은 eHealth라고 불렸다. 이들의 대부분은 상담사가 일대일로 내담자를 만날 필요가 없었고, 그 효과도 전통의 치료법만큼이나 효과적인 결과를 가져왔다는 입증이 나타났다.

하지만 계속 보고된 바에 따르면, 모든 이에게 잘 적용되는 실례가 되지 못했기에, 많은 사람들이 이러한 시도를 하다가 그만두게 되었다고 한다. 지금까지 직접 내담자를 응하지 않고 하는 상담이 문제가 되진 않았지만, 여전히 상담사들은 직접 일대일 면담을 고수하고 있다. 하지만, 앞으로는 이러한 현상은 점점 더 줄어들고, 온라인 치료를 선호하는 경향에 따라 관심과 효과는 더 증대할 것이라 여겨진다.

많은 연구가들이 현재 온라인을 바탕으로 한 명상과 마음챙김의 효과를 내놓고 있다. 예를 들면 뉴질랜드에서 우리 연구 그룹은 대학생들과 한 교실에서 정기적으로 만나서 명상을 지도하는 교사들과 비디오 컨퍼런스를 통해 만나는 실험을 도입했다. 이 학생들은 몇 주 후 점점 더 스트레스에 적게 노출되었으며, 이는 명상이 오직 개인에게 온라인으로 가르쳐졌을 때보다 훨씬 더 기대효과가 컸다. 추측하건대, 이 프로그램이 학생들에게 일정 기간 명상교실에 오는 노력을 더하였고, 또 서로 간에 지지를 했기 때문이라 여겨진다. 이는 사람들이 교당에 와서 함께 선을 할 때와 같은 효과를 가지는 것과 같다. 함께 선을 할 때 훨씬 더 힘 있는 결과를 도출한다는 것이다. 이것은 정확히 말하자면 향후 온라인 명상과 마음챙김 프로그램의 새로운 국면에 변화를 가져올 것이다.

어떻게 우리는 서로가 함께 연결되어 있다고 느끼게 할 수 있을 것인가? 많은 사람들이 자신들 혼자 방안에서 오랫동안 선을 하겠다고 시도해 왔다. 이러한 수행은 사회적 고립을 가능하게 했다. 개인의 명상 수행에서 이러한 측면이 중요하다는 것은 당연하다. 하지만, 원불교가 나에게 가르친 마음공부는 그 이상이었다.

사사불공(事事佛供)의 정신! 이는 현재 나의 친구가 혹 고립되어 있는지 아닌지를 체크 하는 것까지도 포함한다. 특히 바이러스로 인해 어려운 이 시점에 말이다. 당신의 마음공부가 자신 개인으로부터 시작하지만, 이는 또한 다른 이들을 살피라는 것을 의미한다.

우리 함께 건강한 마음공부를 함께해 나가기를 염원해 본다!

 

*아래는 크리스 원고의 원문이다. 

Mind practice in self-isolation

The spread of Covid-19, the loss of lives, and the disruptions for society is tragic. Let us all pray for those who have lost their lives, for their families, and for all those who are experiencing severe hardship as a result of this.

I am writing this article during the first day of lockdown in New Zealand. Here, the virus reached us relatively late, but our lockdown started when the number of cases was still not very high. It has been reported that there are currently approximately 2.5 billion people around the world in either partial or full lockdown. This is about a third of whole humanity!

It is likely that this health crisis will have fundamental effects on how we do things in society in the future – or at least it will speed up some of the developments that have already been happening. For me personally, this includes a move towards increased online-based teaching. I have been asked by my university to re-structure my courses for online delivery. My son is now doing videoconference calls with his school teachers and classmates, and my wife is also doing her work on a separate computer. Our home is starting to look like those internet cafés that used to be commonly found.

Of course, the emergency situation will eventually pass, but it is likely that many of the new habits we formed during this time will stay with us. We will discover new aspects that are attractive, such as increased safety and convenience by staying at home more. However, we will also face new challenges. People have already started to be more and more isolated as a result of working from home more, and it looks likely that this trend will now accelerate. In many countries, rates of depression and anxiety have already been increasing dramatically, and there is evidence that much of these psychological problems are because people have become very isolated from each other. So, will depression spiral out of control? Or can we use the same technology that contributed to this problem in a way that it now helps us?

A couple of years ago, I wrote a book chapter about the use of technology such as websites and smartphones to deliver psychological therapy – sometimes called eHealth. Most of these do not require the client to meet the psychologist face to face, and the evidence indicates that these approaches can be just as effective as traditional therapy. However, what is often reported that a lot of people tend to drop out, which seems to indicate that it doesn’t work well for everyone. So far, this hasn’t been a problem, because people usually still have face-to-face therapy available as an alternative. But this may be the case less and less so, and therefore improving the attractiveness and effectiveness of online therapies has become a priority.

A lot of research has now been conducted about the effect of online-based teaching of meditation and mindfulness. For example, our research group in New Zealand got university students to meet regularly in a classroom while the meditation teacher was joining via videoconference. The students reported much less stress after a few weeks, and the results appeared to be larger than when meditation is only taught online. I suspect it is because the programmes forced students to have a routine, make an effort to come to a meditation class, and they had social support. It might be same effect when people get together in a kyodang for meditation – there is something more powerful when meditating it together. And this will be precisely the challenge for the next phase of online meditation and mindfulness programmes: How can we make sure people still feel connected with each other? Many people can try to lock themselves in a room and meditate for a long time. This kind of practice is possible in social isolation. And, yes, your own personal meditation practice is certainly important. However, what Won Budddhism taught me is that mind practice is more than that. Every act is a Buddha offering. This includes calling a friend to check whether they are lonely – and this is particularly important in this difficult time. Your own mind practice starts with you, but it also means looking after others. Let’s cultivate healthy minds together!

크리스크레겔로(원신일)
오클랜드교당 예비원무

4월 10일자 


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