웰빙을 위한 단련법(Discipline for Wellbeing)
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웰빙을 위한 단련법(Discipline for Wellbeing)
  • 원선일(크리스 크레겔로)
  • 승인 2020.09.06 19:57
  • 호수 1185
  • 댓글 0
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원불교 마음챙김9_원선일(크리스 크레겔로)

수행이란 어쨌든 전적으로 즐거워야 한다.

그렇게 될 때 생의 모든 부분이 오직 거기에 몰입되기 때문이다.

웰빙이란 삶의 전체가 균형에 맞고 나와 타자 간에 이익이 되는 것을 뜻한다.

오클랜드교당에는 영어로 된 큰 간판 싸인이 있다. ‘마음챙김과 웰빙을 위한 원불교 센터’이다. 이 이름은 교당을 정식으로 열기 전에 교무님과 오랫동안 다양한 토론을 통해 이뤄진 것이다. 교무님이 나에게 원불교의 가르침을 전하기 시작할 때, 종종 웰빙(정신의 건강과 복지)에 대한 중요성을 언급했다. 그래서 원불교 이름 뒤에 웰빙을 붙이는 것이 합당하다고 여겼다. 이번 호는 원불교 수행에 있어 웰빙의 중요성에 대해 반조해 보는 시간을 갖고자 한다.

웰빙이란 영구적이며 모두를 감싸 안은 상태에 대한 일종의 표현이다. 모든 면에 있어서 이 단어는 우리의 사은을 인식하게 하고, 고요하고 감사한 태도로 행동하게 한다. 웰빙은 일원이 원만구족하고 지공무사하다는 것을 기억하게 한다. 그러면, 우리가 웰빙을 수행한다고 할 때 실지로 어떻게 한다는 뜻일까?

우리가 일상생활을 하다 보면, 더 열정적이거나 덜 열정적인 기간이 있다. 원불교 마음공부도 다르지 않다. 일상에서 매일 선하기를 우선순위로 놓고 다른 의무나 활동은 그다음으로 세우는 것이 쉬울 때도 있지만, 종종 무기력하거나 게으를 때도 있다. 아마 여러분이 개인 수행을 느슨하게 하는 것이 더 괜찮다고 여겨진다면, 혹은 일이나 가족 간에 해야 하는 의무 때문에 정신없이 바쁘게 보내기 때문에 마음공부를 얼마간 넘어가도 된다는 충분한 이유가 있다고 생각할지도 모른다. 이는 매우 자연스러운 현상이다. 모든 숙련된 원불교 수행자들이 이런 과정을 거쳐 왔을 거라 생각한다. 그러면 우리는 어떻게 해나가야 할까?

가장 보편적인 방법은 여러분의 단련을 증진시키도록 노력하라는 것이다. 어린 시절부터 우리는 항상 하고 싶지 않은 일까지도 제대로 마무리 짓도록 단련해 왔다. 이런 단련들은 어려운 일을 극복해내는 능력을 진작시키고, 편리하고 게을러지는 일은 하지 않도록 도와준다. 이런 모든 것들은 다 좋다. 왜냐면 어쨌든 단련은 필요하기 때문이다. 하지만 긴 안목으로 볼 때, 수행이란 어쨌든 전적으로 즐거워야 한다. 그렇게 될 때 정말 생의 모든 부분이 오직 거기에 몰입되기 때문이다. 그러면 어떻게 그럴 수 있을까?

내가 최근에 겪은 한 경험에 비추어 예를 들어보고자 한다. 교당에서 우리는 매주 수요일과 금요일 저녁에 선방을 운영한다. 올해는 특별히 참석률이 높았고, 나의 역할은 한국인이 아닌 참가자들을 돌봐주는 것이었다. 나는 대체로 1시간 동안 이뤄지는 긴 선방이 굉장히 신선하게 느껴지는데, 가끔 졸릴 때는 그렇지 못하다. 그때는 대개 직장에서 종일 일이 많았다거나 또는 가족의 의무까지 마치고 선방에 왔기 때문이다. 즉 일찍 일어나서 일하고 조금도 쉬지 못하고 선방에 오면 그렇다.

나는 선방 중에 졸리기 시작하면 그 순간을 수행을 단련시키는 기회가 왔음을 알아차린다. 모든 수단을 다해 최대한 깨어있고자 했고, 꾸벅거리는 졸음에 빠져들지 않는 방법을 배우기 시작했다. 하지만, 한참이 지나서야 나는 깊은 삼매에 들 기회를 놓쳤다는 것을 깨달았고, 이를 위해 뭐든지 하려고 노력했다. 짧은 낮잠을 자기도 했지만 정기적으로 할 수 있는 방법은 아니었다. 결국은 나를 피곤하게 하는 삶의 스타일에 있다는 것을 알았다. 다시 말해, 웰빙을 지키면서 일을 한다는 것은 하루 전체를 두고 계획할 필요가 있다는 것을 깨달았다. 모든 행동은 연결되어 있고, 단련이라는 것은 별도의 순간에만 필요한 것이 아니었다. 웰빙이란 삶의 전체가 균형에 맞고 나와 타자 간에 이익이 되는 것을 뜻한다. 웰빙을 양성하는 균형적인 노력이 이른바 내가 부르기 시작한 ‘웰빙을 위한 단련법’이다.

At the Auckland Gyodang, we have a large sign that displays the following name in English: “Won-Buddhist Centre for Mindfulness and Wellbeing”. This name is the result of several discussions I had with Geunsan-nim before the opening of our Gyodang. When Geunsan-nim had been teaching me about Won Buddhism, he often referred to the importance of wellbeing, so it only makes sense to name our centre that way. In this month’s article, I would like to reflect on the importance of wellbeing in Won-Buddhist practice.

When speaking about wellbeing in Korean, Geunsan-nim often uses the word “jal” (잘). I always have the picture in my mind of his face expression when he pronounces the word. When he finishes with the final sound (ㄹ), he ends with a gentle smile, and his eyes light up. For me, that describes the meaning of the word very well. Wellbeing is about a state that is long-lasting and all-encompassing. It is not always about immediately feeling good or being without pain. It is about recognising the four graces in everything – and doing this in a serene and grateful manner. It is about remembering that Ilwon is utterly perfect, selfless and complete (원만 구족 지공 무사). So, what does it actually mean when we want to do our practice for wellbeing?

With any regular activity we do, such as starting a new exercise or nutrition program, we encounter periods where we are naturally more enthusiastic and sometimes less. This is not different for Won-Buddhist mind practice (마음공부). You may find yourself in a period where you find it easy to prioritise your daily meditation and plan your other duties and activities around that. You may also be motivated to keep a regular diary and record periods of mindfulness and absentmindedness throughout the day. Other times, however, you may get lethargic and lazy. Perhaps you think it is OK to be more relaxed about your practice, or you might be too busy with work and family duties that you think you have plenty of reasons to skip some of your mind practice. All of this is very normal, and I would say every experienced Won Buddhist will have gone through this, as well. So, what are we supposed to do?

A common reaction is to try to increase your discipline. From childhood, we are told to learn to be disciplined to complete tasks that we might not always want to do, and discipline helps us to improve as we get used to enduring hardship and abandoning convenience and laziness. All of this is fine, and it is necessary to be disciplined. However, in the long run, you need to turn your practice into something you utterly enjoy. Only then will you truly stick with it for the rest of your life. So, how do you do that?

I would like to use an example from my own recent experience. At our Gyodang, we offer evening meditation classes every Wednesday and Friday evening. Especially this year, we have started to get very good attendance, and my role is to look after non-Korean participants. I typically find these 1-hour long sessions very refreshing, but there have been some periods of time where I was very drowsy. This is usually because I had a long day at work and then also family commitments, which means I had to wake up early and didn’t get any rest. 

First, I saw this situation of being drowsy during meditation as an opportunity to practise discipline. I have tried all sorts of tricks to stay alert and learn what to do so I don’t drift off. However, after a while I realised that I am missing out on opportunities to have deep concentration, and I need to do something about it. Once or twice, I took a nap in the afternoon before the meditation session, but this wasn’t a regular option, because I often didn’t have enough time for that. So, I realised that my whole routine and lifestyle is what makes me tired. If I get more sleep at night, and more regularly, I will not feel drowsy in the evening. Perhaps I can try to find ways to work smarter or faster so that I don’t have to wake up so early to get everything done? In other words, I realised that working on wellbeing is something ongoing that you need to think about and plan the whole day. Every activity is connected, and discipline shouldn’t just be during isolated moments. I don’t want to disappoint people in my meditation class, so I need to work on all parts in my life routine to make sure it is balanced. Wellbeing is therefore when your whole life is in balance so that you can work for the benefit of yourself and others. This balanced effort to cultivate wellbeing is what I have started to call “discipline for wellbeing”.

 

원불교 마음챙김
원선일(크리스 크레겔로)
오클랜드교당 예비원무
오클랜드 공과대 심리학과 교수

 

9월 11일자


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